Jeg har det så travelt, jeg bestiller bare en...

 
Når du har det travelt, er det viktig å velge riktig, og dermed begrense skaden!
  • Sandwich: Velg variant med fullkornsbrød og et sunt fyll som f.eks. skinke, kyllingbryst, roastbeef eller røkt fisk. Be om rikelig med grønnsager og kun litt eller ingen dressing. Cocktaildressing eller ketchup er bedre enn majones.
     
  • Kebab: Velg en liten kebab og gjerne med fullkornspita. Prøv en kylling- eller grønnsagskebab. Som ovenfor: masse grønt, kun litt dressing!
     
  • Pizza: Velg en tynn bunn. Vær forsiktig når du velger pizzafyllet. Champignon og tunfisk er bedre enn fire forskjellige typer ost!
     
  • Pasta: Velg grønnsaksbaserte sauser. Unngå mye ost! Pastaretter har et høyt innhold karbohydrater.
     
  • Kinesisk: Bestill alltid en grønnsaksrett med bønnespirer, fisk eller kylling. Begrens inntak av ris, men du må gjerne nyte litt karrysaus. Det er best om du unngår vårruller, de inneholder mye fett.
     
  • Thai: Spis sauser basert på kokosmelk, men med måtehold, da de har like høyt fettinnhold som vanlige fløtesauser. Velg gjerne en lett variant, det finnes i butikker med stort utvalg. Thai-kjøkkenet inneholder saftige, lynstekte retter og velsmakende lette supper!
     
  • Burgere: Bestill en liten meny, og gjerne uten så mye fyll i burgeren, en liten porsjon pommes frites med ketchup og en light brus eller vann. Du kan også bestille en salat som supplement til måltidet. Men vær forsiktig, det er fortsatt et svært fettrikt måltid!
     
 
 
Fastfood trenger ikke bety det samme som usunn mat:
 
Ved å legge det lille ekstra i en ferdigrett, kan du sette deg ned og spise en sunn middag, på kort tid!
 
  • Wok frosne eller rå grønnsaker skåret i terninger med strimler av lyst kjøtt eller vegetabilske suppeterninger og orientalske krydder, dette gir det et raskt og velsmakende måltid! Dette går enda raskere enn å bestille fra din Thai-takeaway!
  • Tilsett løk, champignon, sqash og litt tomatsaus. Du trenger ikke tilsette kjøtt. . Voilà – en hurtig og sunn pastasaus!
  • Garner raskt litt ekstra på en ferdigbakt pizzabunn med sunne grønnsaker og lag et lekkert måltid, uten at det setter seg på lårene! Velg gjerne en grov bunn!
  • Stek litt kebabkjøtt eller karbonadedeig og tilsett litt grønnsaker, rist et grovt pitabrød. Retten er klar på kortere tid enn det vil ta å gå ut for å kjøpe den, og den er smakfull!
  • Til en pose ferdigblandet salat kan du tilsette litt røkt skinke og melon, eller ferskenskiver. Litt olivenolje og eddik tilsettes, og du er ferdig.
 
FASTFOOD KAN VÆRE BRA MAT!