Sukkerelskere og storspisere
 
XLS Medical Appetittdemper kan hjelpe deg å holde litt igjen med mellommåltider og redusere størrelsen på porsjonen under måltidet. Kort fortalt, er det to hovedgrupper. Det er de som føler trang til noe søtt, og de so spiser for store porsjoner.
 
 
  • Sukkerelskere
    Du har ofte trang til å spise sukkerholdige matvarer. Du føler at måltidet ikke er komplett om du ikke kan avslutte med en dessert eller noe søtt. Selv mellom måltidene har du trang til noe søtt, som sjokolade, en kakebit, eller noe salt. Her inkluderer vi også de som har trang til salte snacks mellom måltidene.

    Gode råd til sukkerelskere: 

    • Pass deg for konfekt og andre søtsaker.
    • Forsøk en sukkerfri diett i 2 uker. Etter disse ukene vil du merke at trangen til søtsaker er borte.
    • Velg sunne desserter eller snacks, som f.eks. frukt med mager yoghurt eller frisk frukt. Husk at det ikke er forbudt å spise litt søtt av og til
    • Hopp aldri over et måltid. Hvis du gjør det, vil du føle deg uvel og det kan føre til at du lettere velger usunne mellommåltider.
    • Puss tennene mellom måltidene eller tygg en sukkerfri mentholpastill eller tyggegummi. Smaken av menthol hjelper også med å dempe søtbehovet.
  • Storspisere:
    Du føler sjelden at du blir helt mett. Om det var opp til deg ville du spist hele tiden. Porsjonene dine er store sammenlignet med andres, og du klarer ikke å redusere dem. Vi må derfor gå langsomt fram for å redusere mengden. Hvis mengden begrenses drastisk, vil det medføre en konstant sultfølelse, som kan føre til at du velger snacks. Det er ikke hensikten.

    Noen råd til storspisere:

    • Drikk to store glass vann, eventuelt med 3 tabletter XLS Medical Appetittdemper før måltidet.
    • Start måltidet med en stor tallerken suppe eller rå grønnsaker.
    • Reduser brødmengden med 1 brødskive. For å redusere vekten ytterligere skal du redusere med enda en skive…inntil du har nådd et sunt antall skiver.
    • Hopp aldri over måltidet, spis en sunn snacks mellom to måltider og start dagen med en sunn frokost!
    • Spis langsommere. Mange storspisere spiser raskt. Tygg hver munnfull minst 10-15 ganger, svelg maten og pust rolig inn og ut før du tar en ny munnfull. Du vil da oppdage at du blir raskere mett.
    • Ta kun på den mengde mat som du planlegger å spise. Sett ikke grytene på bordet. Vask og skrell kun det antall poteter du planlegger å spise, så det ikke blir noen til overs. Da vil du ikke bli fristet til å spise dem! Gjør det samme med mengde kjøtt etc.
    • Gjør spisebordet innbydende, med sunne valgmuligheter: Hvis du har rester av grønnsaker eller frukter, så sett dem på bordet. Da vil du raskt begynne å spise dem uten å føle at du er på diett.
    • Gi magen tid til å forstå at den er full. Stopp med å spise etter du har spist opp en normal porsjon, rydd bordet og gå og puss tenner. Det hjelper!
    • Sørg for at grønnsakene tar mest plass på tallerkenen De inneholder færre kalorier enn poteter eller kjøtt. Dekk halve tallerkenen med grønnsaker, ¼ kjøtt/fisk etc og ¼ tallerken med ris/pasta/poteter/brød.