En liten teori om fett…

 
Når vi snakker om fettinnhold i det daglige kostholdet, skiller vi mellom to hovedgrupper: synlig og skjult fett. Når vi tenker på fettstoffenes oppbygning og sunnhetsmessige betydning, snakker vi om mettet og umettet fett. Når fettet skal begrenses, undersøker vi først mengden av fettstoffer i den maten som inntas. Vi ser da på skjult og synlig fett. For å være sunn, ser vi ikke kun på mengden av fett, men også på kvaliteten av fettstoffene.
 
Fett er en konsentrert energikilde.
 
1g fett gir 9 kcal.
Til sammenligning: 1g karbohydrat og 1g protein gir hver 4 kcal.
 
Synlig fett i forhold til skjult fett: Det er vigtig å ha et riktig forhold mellom disse.
 
Synlig fett:
Synlig, skjult. Nei, dette har ikke noe med trylling å gjøre, men heller hva du kan se på din tallerken og hva som må leses på ingredienslisten på pakken. En svinekotelett med en tykk fettrand, bacon som er mere hvitt enn rødt, en stor kladd smør på ertene, oljen du blander med eddiken til salatdressingen er alle eksempler på synlig fett. De er enkle å se på tallerkenen, og for den som er opptatt av sunnhet er de enkle å unngå. Der er ikke fullt så enkelt med det skjulte fettet. Det er viktig å forstå at vi faktisk har bruk for fett for å bevare en god helse. I et sunt kosthold kommer 30 % av kaloriinntaket fra fett. Det er ikke sunt for helsen om du overdriver begrensningen av fett. Men det er vigtig å velge de sunne fettstoffene: fett av god kvalitet fra f.eks. planter og fisk, som ikke gir en negativ innflytelse på hjerte og blodårer. Vi skal derfor innta fett, men selvsagt i moderate mengder.
 
Skjult fett:
Det er ofte her vi gjør feil. De som er oppmerksomme på sitt fettinntak, inntar ofte mye fett uten å være klar over det, fordi det er skjult fett. Dette kan være matvarer som ost, kjeks, kaker, sjokolade, fløteis, ferdigretter, potetgull, nøtter, sandwichfyll, fastfood, osv. Dette er fett som vi ikke direkte kan se, og som vi ofte spiser uten å være klar over det. Mange tar ikke høyde for dette fettet.