Om du spiser ute, kan det øke magemålet ditt, spesielt om du gjør det ofte. Men med følgende råd kan du begrense skadene.

 
Generelt råd:
  • Reis aldri hjemmefra på tom mage!
    Ellers risikerer du å spise brød, peanøtter eller annet snacks som serveres ute. Drikk en kopp suppe eller spis en lett salat før du går ut.
  • Be om at sausen serveres separat. Da vil du spise mindre av den!
  • Unngå å spis mer enn en rett. Om du vil ha mer, så velg grønnsaker.
  • Velg kun en hovedrett, og eventuelt en suppe eller salat som forrett. En kopp kaffe til slutt er smart alternativ til kaloriholdige desserter!
 
Hva er best å velge på restauranten?
  • Forrett:
    • Velg en mager fiskerett.  Skalldyr, kamskjell, røkt laks, en liten rekesalat osv.
    • Unngå fettrike produkter som f.eks. frityrstekte reker, løkringer, paté, foie gras og retter med fløte.
    • En lett salat er ideel som forrett! Unngå kaloririke salater med f.eks. mye oster, dressinger og bacon.
    • Du kan velge suppe, men helst en klar suppe i stedet for en suppe med fløte. Unngå å spise for mye brød til suppen.
    • Melon med skinke er også et godt valg. Om du fjerner fettranden på skinken, er det enda bedre. Du kan også velge en porsjon med frukt til forrett!
  • Hovedrett:
    • Velg en rett som er tilberedt uten mye fett, f.eks. dampet, grillet eller pochert.
    • Pass på mengden når du spiser saus, smeltet smør, stekte matvarer, fløte, ostesauser, gratinerte retter, retter med brød, retter basert på blandet kjøtt, butterdeig og mørdeigskaker, disse har ofte høyt kaloriinnhold.
    • Velg fisk, kylling eller vilt.
    • Be om at sausen serveres separat.
    • Bestill ekstra grønnsaker sammen med hovedretten, en grønn salat eller blandede grønnsaker skåret opp. Spør om det selv om det ikke står i menyen!
 
  • Dessert:
    • Prøv helst å unngå desserter helt. Du kan bestille en kopp sort kaffe i stedet, og nyte den med en liten kjeks som ofte serveres med den.
    • Velg en fruktbasert dessert.
    • Du kan bestille en sorbetis. Denne inneholder selvfølgelig sukker, men ikke fett, i motsetning til andre desserter som fløteis, sjokolademousse, crème brûlée, tiramisu, crêpes, osv.
    • Be om at desserten serveres uten fløte.
    • Drikk te eller kaffe uten fløte og sukker.
 
 
Ta alltid 2 tabletter med XLS Medical Fettbinder etter frokost, lunsj og middag, under vektnedgangsperioden. Det vil hjelpe kroppen din med å absorbere opptil 28% mindre av fettinntaket. Selv om du hopper over et måltid, bør du fortsatt ta XLS Medical Fettbinder, ettersom den reduserer appetitten og vil forhindre at du småspiser mellom måltider. Ta XLS Medical Fettbinder i en måned eller mer, avhengig av dine vektnedgangsmål.
 
Under vektkontrollperioden, kan du fortsette å bruke XLS Medical Fettbinder ved å ta 2-3 XLS Medical Fettbinder tabletter etter spesielt fettrike måltider.