De syv diettsyndene…... og hvordan du kan overvinne dem for godt! 

 
Vil du være en diett synder eller en diett vinner i 2012?
 
Når du starter ditt prosjekt for å spise sunt kan du havne i fellen for matsuget og gi opp etter en uke. 3 av 4 opplever dette. Om vi unngår favorittmaten vår helt, får det oss nemlig til å lengte enda mer etter akkurat den! Vi nevner nedenfor de 7 vanligste vaner som kan få deg til å gi opp for tidlig, og de løsninger som kan hjelpe deg tilbake på rett spor. Så om du enten har en svakhet for sjokolade, potetgull, oster eller kake, så les videre og finn ut hvordan du en gang for alle kan bli kvitt dine dårlige matvaner!
 
  • Felle nr. 1 – Overveldende trang til din favorittmat
    Forskning viser * at vi i gjennomsnitt bruker 44 minutter hver dag på å dagdrømme om mat, så det er ikke så rart at vi til tider har vanskelig for å motstå værstingene av snacks, som vi ofte lengter mest etter.  
  • Løsning – Evnen til ikke å la seg påvirke og klare å motstå fristelsen
    Om du nekter deg helt å spise favorittmaten/snacksen, vil det gjøre suget ditt enda større. Ta en liten bit av det du liker aller mest, for eksempel en sjokoladebit, og sørg for at du spiser den veldig langsomt og nyter både lukt og smak. Gled deg så over at du har viljestyrke til å gjemme resten av den til en annen dag! Et tips er også å ikke kjøpe store pakninger eller mange om gangen, slik at du ikke har det så lett tilgjengelig! 
  • Felle nr. 2 – Har ikke tid til å lage sunn mat
    Vi lever i en hektisk med en travel hverdag, og en travel livsstil betyr ofte at vi ikke finner tid til å kjøpe og tilberede sunne måltider fra bunnen av. I stedet velger vi ofte ferdigretter, som har et høyt innhold av fett, salt og sukker. 
  • Løsning – Evnen til ikke å gi opp, planlegge tiden din
    Sett av tid til å planlegge dine innkjøp av mat, så du kan lage retter som er både næringsrike og raske og tilberede. Et godt tips er å handle inn stort kun en gang i uken, evt via internett. Da vil du bli mindre påvirket til å kjøpe ”dårlige” matvarer, og du kan ved et enkelt klikk handle de samme sunne matvarene gang etter gang. Om du velger en ferdigrett, så vær oppmerksom på varedeklarasjonen på pakken for å unngå matvarer med høyt innhold av mettet fett, sukker og salt. Prøv å spise en ekstra porsjon grønnsaker hver gang du velger en ferdigrett. Det vil få deg til å spise mindre av det usunne og gir deg din daglige mengde av fiber og vitaminer. Det finnes også sunne ferdigretter, se etter det grønne nøkkelhullet. 
  • Felle nr. 3 – Gi etter for frustrasjon og sinne
    Om du skulle falle for fristelsen er det lett å gi helt opp, som igjen medfører en ond sirkel med skuffelse, anger , sinne og frustrasjon. Dette kan bli vanskelig å bryte. 
  • Løsning – Skap en følelse av beroligende stabilitet og utholdenhet via måtehold
    Du må aldri straffe deg selv for et øyeblikk av svakhet, vi er kun mennesker. Vær i stedet positiv og ta igjen feiltrinnet ved å spise et sunt måltid neste gang, eller ved å mosjonere litt ekstra. Dette hjelper deg å komme tilbake på sporet for motivasjon! Prøv å føre en mat og mosjonsdagbok som en hjelp til å holde deg på sporet. En tapt krig er ikke en tapt kamp!
  • Felle nr. 4 – For stolt til å be om hjelp
    Når det handler om vektreduksjon, er mange for stolte til å be om hjelp når vi trenger det mest, som gir en følelse at vi kjemper mot alle odds helt alene. Dette krever en ekstrem grad av selvkontroll.
  • Løsning – Mot til å påta seg oppgaver som er vanskelig, å avstå fra fortvilelse og evnen til å konfrontere frykt og usikkerhet
    Forskning har vist at om vi starter på et nytt prosjekt med å spise sunt sammen med en venn, er sjansen for å lykkes minst dobbelt så stor. Så vær ikke for stolt til å få hjelp fra en venn eller partner for å motivere deg, og be venner og kollegaer om å ikke friste deg med usunne snacks. Du kan også ta kontakt med en diettekspert, som kan gi deg en personlig kostplan og være en coach. Når du føler deg langt nede, vil coachen kunne oppmuntre deg til å fortsette å fokusere på hva du allerede har klart! 
  • Felle nr. 5 – Gi etter for magen
    For mange er frykten for å gå på diett, frykten for å føle sult. Men om du spiser sunne 1800 – 2000 kalorier per dag, hvor ofte føler du egentlig sult da?
  • Løsning – Evnen til å akseptere selvoppofrelse og forspille egne nytelser for noe enda bedre
    Nøkkelen til dette er å tenke mer over hvorfor du føler deg sulten. Vurder sulten din på en skala fra 1-10 hvor 1 er overhodet ikke sulten, og 10 er svært sulten. Spis deretter kun når du er på 6 eller mer.
  • Felle nr. 6 – Selvfølelsen
    En av tre kvinner sier at bilder av slanke kjendiser får dem til å føle seg usikre på deres egen kropp, noe som medfører at mange av oss setter oss urealistiske slankemål.
  • Å ha et positivt livssyn og en glad fremtoning for å inspirere andre.
    I stedet for å presse deg hardt for å komme deg inn i bikinien før sommerferien, så vær heller god mot deg selv ved å sette deg oppnåelige og kortsiktige mål hver måned. Da vil du oppleve at du virkelig kan se resultater og at det nytter og det vil holde deg motivert over lengere tid.
  • Felle nr. 7 – Jeg klarer ikke å si nei
    Det er lett å havne i en ond sirkel ved å spise for store porsjoner eller å gi etter for fristelsen til å ta en porsjon til – og det kan være vanskelig å bryte denne vanen.
  • Løsning – Ta kontroll over deg selv, ved avholdenhet og måtehold
    Prøv å velge en mindre tallerkenstørrelse til middagen, slik at du mentalt føler deg mere mett, selv om du har spist mindre. Dette kan hjelpe deg å unngå fristelsen til å spise opp alt på tallerkenen. Når du spiser kan det gå opptil 20 minutter før du føler deg mett, så tygg maten langsomt. Velg langsomme karbohydrater, disse vil gi deg en metthetsfølelse over lengere tid. Prøv å ta en pause når du er halvveis på tallerkenen. Pust rolig inn og ut noen ganger, før du starter på det som er igjen på tallerkenen.