Jeg går ikke ned I vekt

Mange mennesker kan bli helt besatt av å veie seg når de slanker seg. Det er viktig å huske på at vekten varierer på ulike tidspunkt på dagen, i uken og i måneden. Vei deg heller en gang i uken på samme tidspunkt, om du ønsker en mer riktig av lesning. 
 
Selv om 1 kg fett fysisk veier det samme som 1 kg muskler, så husk at fettet fyller mer og opptar ca. 18 % mer plass enn muskler. Om du trener regelmessig, så kan vekten stå stille i en uke, men buksene vil føles mindre trange, da kroppen er blitt tynnere. Derfor kan det hende at det er riktigere å måle kroppen i cm, enn å veie.
 
Det viktigste er hvordan du har det. Om du endrer dine spise og mosjonsvaner til det bedre, vil du føle deg bedre og vekttapet vil komme. Og husk at drastiske vektreduksjoner har en tendens til å føre til jo-jo spising, så du vil ha større suksess om du går ned langsomt, om du vil ha et varig resultat.
 
Å gå ned i vekt er ikke lett. Vi mennesker er programmert til å søke og å spise mat. Takket være hvordan vi er utviklet kjenner vi lett at vi er sultne, men det er mye vanskeligere å vite når vi er mette. Tenk bare hvor vanskelig det er å hoppe over et måltid, men hvor lett det er å ta den deilige desserten, selv etter et stort måltid.
 
Det kan faktisk være en kamp å gå ned i vekt, vi finner ofte på unnskyldninger for hvorfor vi ikke blir tynnere. Her forklarer vi de virkelige årsakene til hvorfor kiloene ikke forsvinner.
 
Jeg er alltid sulten
Før du spiser bør du si til deg selv: Er jeg virkelig sulten nå? Mange forveksler det å være tørst med sult, så ta et glass vann og se om det hjelper. Sørg for at du drikker nok vann regelmessig, for å sikre at væskebalansen er bra. Det vil ikke bare hjelpe på overspisingen, men det vil få hjernen til å arbeide bedre. Og kanskje du bare kjeder deg – i så fall hjelper ikke mat deg med det.
 
Jeg har ikke viljestyrke nok
Det er vanskelig å gå ned i vekt og alle gir opp til tider. Trikset er å ikke gi seg om du går på en ”glipp”. Prøv å lage en liste over årsakene til at du i første omgang ønsket å slanke deg. Du kan ta fram listen å se på den når du føler deg langt nede.
 
Vekten min øker sakte men sikkert igjen
At vekten sakte men sikkert kryper opp igjen, kan være et resultat av mye småspising i løpet av dagen, utover de regelmessige måltidene. Dette kan skje uten at du selv er bevisst på det, usikker på hva du har spist og det kan være nok til at ditt kaloriinntak blir for høyt. For å unngå dette skal du hver uke skrive ned alt du spiser, størrelse på porsjonen og hvor mye mosjon du får. Resultatet av dette kan du føre i en vekttapskurve. Dette vil bidra til å oppdage de bittesmå endringene som må til for å få vekten til å ikke krype oppover igjen.
 
Jeg har et lavt stoffskifte
Alle kan forbedre stoffskiftet sitt og øke det. Regelmessig mosjon er den beste måten å gjøre dette på. Endringer av spisevaner kan også hjelpe. For at du skal gå ned i vekt, må du forbrenne flere kalorier enn du spiser og drikker hver dag.
 
Jeg har ikke tid til å mosjonere
Forskning viser at litt mosjon er bedre enn ingenting – selv det å gå opp trappene i stedet for å ta heisen hver dag vil hjelpe. Hvorfor ikke få deg en treningsvenn? Det gjør det mer gøy å mosjonere og vil motivere deg til å finne tid til det.