Ta små skritt om gangen

 
Om du vil gå ned i vekt på en sunn måte, skal du som kjent gå ned ½ - 1 kg i uken, så ikke forvent å se resultater hver dag. Sørg for å veie deg på samme tid hver uke. På den måten vil du ikke kun se de reelle resultatene, men du vil også få et riktigere bilde av hvordan det utvikler seg i det lange løp.
 
 
Sett deg oppnåelige mål
 
Et suksessrikt vekttap krever tid og tålmodighet. Med et vekttap på ½ - 1 kg i uken vil det ta minst 3 måneder å gå ned 12 kg. Så hvorfor ikke sette deg et halvveismål, f.eks 3 kg på en måned? Dette er mål som er overkommelig, og når du når det vil det gi deg en følelse av mestring, som du trenger for å klare å fortsette.
 
 
Ikke nekt deg selv kalorier
 
Kaloriene gir oss viktig energi og næringsstoffer som kroppen trenger for å fungere optimalt. For å gå ned i vekt trenger kvinner mellom 1400 – 1600 kalorier per dag og menn 1800 – 2000 kalorier. Så ikke begrens kaloriinntaket for mye!
 
 
Ikke kast deg på superdiett
 
Alle eksperter er enige om at superdietter på kort tid IKKE VIRKER på lang sikt. Om du sulter kroppen for viktige næringsstoffer, kommer du i en sulttilstand som får kroppen til å holde fast på kalorier til nødvendig energi. Mange som går på disse kurene, ender på sikt med å legge på seg flere kilo enn de opprinnelig gikk ned.
 
 
Hopp ikke over frokosten
 
Når du spiser frokost, gir du ikke bare hjernen og systemet ditt en god start på dagen. Det viser seg også at de som spiser en god frokost har en tendens til å spise bedre, og ikke tyr til fete eller sukkerholdige matvarer for å bekjempe energiunderskuddet senere på dagen. 
 
 
Belønn deg selv, du fortjener det
 
Gi deg selv lov til å ta en godbit innimellom. Gleden ved å veie deg selv hver uke og se at du går ned, kan belønnes med en bit med noe godt. Så lenge det kun er en gang innimellom!